Fem enkle fototips

  • 14.07.2015, 14:00

Jeg får veldig ofte spørsmål om bildene mine, både i kommentarfeltet og på mail. Tenkte derfor jeg skulle dele noen enkle tips med dere, som jeg alltid har i bakhodet når jeg selv tar bilder.

1. Lukker, blender og ISO. Lær deg dette, og du er på god vei! Selv har jeg alt for lite peiling rundt dette. Jeg bruker som regel å ta bilder med så stor blenderåpning som mulig (for å få uskarp bakgrunn), og jeg prøver alltid å unngå en ISO på over 800 (for å unngå kornete bilder). 



- Lukkertid: bestemmer hvor lang tid bildebrikken skal eksponere for lys. 
- Blender: Regulerer åpningen og dermed lysmengde som slippes inn, samt dybdeskarphet.
- ISO: Regulerer følsomheten til bildesensoren. Stilles gjerne inn en gang for hele fotoseangsen (f.eks. 200 hvis det er dagslys, eller 800 hvis det er mørkt).

Dere kan lære mer om det HER

2. Lys. Det er viktig å ha godt lys når man skal ta bilder, gjerne naturlig lys. Jeg tar altid bilder ute eller rett ved et stort vindu. Jeg anbefaler også å ta bildene i skygge (ikke sol) for å unngå for mye kontraster i bildet. Veldig mange sier at man ikke skal ta bilder i motsol, men jeg er uenig. Dersom jeg tar bilder i sola sørger jeg alltid for at sola er bak meg, men jeg prøver å unngå at sola er rett bak og vises i bildet.



3. Unngå blits, hvertfall hvis du er nybegynner. Avhenger selvfølgelig hvilke bilder du skal ta, men blitsen som sitter på kameraet er hvertfall ikke å anbefale. Skal du ta bilder med blits bør gå til innkjøp av skikkelig utstyr. Jeg synes man får de fineste bildene hvis man kun bruker det naturlige lyset, men det er hver sin smak. 

4. Bakgrunn. En god idé er å ta bilder med en enkel og uforstyrrende bakgrunn, noe som ikke tar oppmerksomheten fra det som er i fokus. Hvis det er mye ting rundt kan et tips være å bruke stor blenderåpning (lavt tall), slik at man får en blurry bakgrunn. 


Ganske stor forskjell, ikke sant? 

5. Vær kreativ. Skill deg ut, tenk annerledes! Prøv deg frem og gjør noe annet enn det du ser på alle andre blogger, instagram og andre inspirasjonssider hver dag. Her har jeg selv mye å lære. 

Nå sier jeg selvfølgelig ikke at disse tipsene alltid er det rette å gjøre, for det finnes ingenting som er rett eller galt. Dette er bare noen enkle anbefalinger til deg som er nybegynner. Masse lykke til med fotograferingen! 





G U N N N I S

14.07.2015 kl.14:01

Så fine tips :)
Lise brevik

14.07.2015 kl.17:18

Veldig flotte tips. Jeg er også uenig i det at man ikke skal ta bilder i motlys. :)
Elisabeth

15.07.2015 kl.00:11

Veldig gode tips! Helt enig i at det aller beste og viktigste tipset for å ta bedre bilder er å lære seg de manuelle instillingene, de er gull verdt! :)
Maren

20.07.2015 kl.12:39

Hvor er den blå og hvite jakka fra? Den var så fin
Albertine

20.07.2015 kl.13:16

Maren: Den er fra Monki, men det er et år siden jeg kjøpte den så det er ikke sikkert den finnes i butikk lenger :/


Kamera: Canon EOS 600D
Objektiv: Canon EF 50mm f/1.8
Redigeringsprogram: Photoshop CC

hits


INSTAGRAM



@albertiiine


Design OG KODING av Albertine Løseth Vestvik ©